Uppförandekod

Vida tar ansvar för människorna och miljön där vi verkar.

Vi ska vara en ansvarsfull arbetsgivare som tar avstånd från korruption och mutor, respekterar mänskliga rättigheter och värnar om människors säkerhet och hälsa. Denna uppförandekod är en vägledning för hur vi ska agera i olika situationer. Alla i koncernen, såväl ledning som medarbetare, har ett ansvar att följa dessa riktlinjer.

Våra affärsprinciper

Vi ska respektera och följa de lagar och regler som gäller i respektive land där verksamhet bedrivs. Våra kontakter med affärspartners och andra intressenter ska kännetecknas av opartiskhet och följa god affärssed. Vi garanterar våra affärspartners integritet, i fråga om affärshemligheter och alla andra sekretessbelagda affärsrelaterade uppgifter som vi tar del av i vår affärsverksamhet.

Vi ska inte från våra affärspartners ta emot eller begära, ej heller erbjuda några former av gåvor, belöningar eller andra fördelar som bryter mot gällande lag eller bryter mot rimliga
och vedertagna affärsseder. Våra medarbetare får inte heller delta i evenemang eller representation utöver normal affärsverksamhet.

Våra medarbetare ska alltid agera för Vidas bästa. Egen eller närståendes ekonomiska eller personliga intressen får aldrig gå före Vidas intressen.

Mänskliga rättigheter

Vi ska respektera mänskliga rättigheter och internationella arbetsstandarder såsom dessa framställs i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och i den Internationella Arbetsorganisationens (ILO:s) kärnkonventioner.

Tillfälliga anställningar av personer under 18 år sker enligt svensk lagstiftning och gällande kollektivavtal. Vi accepterar inte tvångsarbete eller annat ofrivilligt arbete. Diskriminering
på grund av etnisk ursprung, religion, politisk uppfattning, kön, ålder, nationalitet, könsidentitet eller funktionsnedsättning får inte förekomma.

Våra medarbetare har rätt att utöva sin lagliga rätt att bilda, gå med i eller avstå från att gå med i fackliga organisationer.

Arbetsmiljö och hälsa

Våra medarbetare och andra som tillhör vår verksamhet ska ha en säker, trygg och hälsosam arbetsmiljö. Det gäller såväl den fysiska som den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Genom vårt systematiska arbetsmiljöarbete jobbar vi aktivt för att förebygga arbetsplatsolyckor och arbetsrelaterade sjukdomar. Olycksfall, tillbud och riskobservationer rapporteras, åtgärdas och följs upp.

Vårt säkerhetsarbete går under namnet ”Helt Säker” och syftar till att alla anställda skall vara helt säkra innan de utför en arbetsuppgift. Vårt mål är att vi inte skall ha några olyckor på våra arbetsplatser.

Våra kontinuerliga hälsokontroller och friskvårdsbidrag syftar till att förebygga ohälsa och främja en sund livsstil. Nationell arbetsmiljölagstiftning och gällande kollektivavtal ska alltid följas.

Efterlevnad

Alla nyanställda medarbetare ska ta del av Uppförandekoden och samtliga medarbetare har ett ansvar att föregå med gott exempel och följa denna policy. Misstanke om brott mot Uppförandekoden kan anmälas till närmaste chef, annan person i ledande ställning eller via vår visselblåsartjänst.

Alvesta 2023-05-12